بیوتکنولوژی+ مطالب جالب!

علم و تفریح با هم

بیوتکنولوژی+ مطالب جالب!

علم و تفریح با هم

تشخیص ضربه مغزی با سه سؤال ساده

( این داستان واقعی است)
در یک بعد از ظهر آفتابی در یک پیک‌نیک دوستانه, یکی از خانمها بهنام اینگرید به طور ناگهانی پایش بر روی سنگی لغزیده و به زمین خورد. وی بلافاصلهاز زمین برخاست و به همه اطمینان داد که حالش خوب است و طوری نشده و فقط به خاطرکفش جدیدش پایش بر روی سنگ کوچکی لغزیده است. اطرافیان به وی کمک کردند تا لباسها ودست و صورتش را تمیز کند و از مابقی روز لذت ببرد. حال اینگرید در ظاهر خوب بود وفقط کمی شوک زده به نظر می‌رسید. اما غروب همان روز همسر اینگرید اطلاع داد کهاینگرید حالش بد شده و در ساعت 6 بعدازظهر به بیمارستان منتقل شده و در بیمارستاناز دنیا رفته است.

اینگرید در اثر ضربه‌ای که در پیک‌نیک به وی وارد شده بود دچارضربه مغزی شده بود. اگر در میان مهمانان فردی وجود داشت که می‌توانست علائم اولیهضربه مغزی را شناسایی کند احتمالا اینگرید الان زنده بود. پس لطفا چند دقیقه وقتبگذارید و ادامه مطلب را مطالعه کنید:

روش تشخیص ضربه مغزی:
پزشکان معتقدند اگر فردی که دچارضربه مغزی شده است ظرف 3 ساعت به بیمارستان منتقل شود آنها می‌توانند عوارض اینضربه را به طور کامل از بین ببرند. ولی تشخیص این حادثه و رساندن مصدوم بهبیمارستان ظرف 3 ساعت کار مشکلی است چون در حالت عادی چند ساعتی طول می‌کشد تاعوارض این ضربه خود را نشان دهد. متاسفانه ممکن است فرد دچار صدمات جدی در ناحیهمغز شده باشد در حالی که اطرافیان اصلا متوجه هیچ علامت یا نشانه‌ای نشوند. به همینمنظور پزشکان توصیه می‌کنند که در چنین شرایطی این سه پرسش ساده را در ذهن بسپاریدو در اولین فرصت از مصدوم بپرسید:

1.از مصدوم بخواهید که لبخندبزند.

2.از وی بخواهید که هر دو دست خودرا از بازو کاملا بلند کند.

3.از مصدوم بخواهید که یک جملهساده و مرتبط با زمان و شرایط اطراف خود بسازد. (مثلا امروز هوا آفتابیاست.)

اگر مصدوم در پاسخگویی به هر یک از این سه مورد دچار مشکل شدسریعا مصدوم را به بیمارستان برسانید. بعد از اینکه تشخیص داده شد که افرادغیرمتخصص نیز تنها با این سه پرسش می‌توانند بهضعف عضلات صورت،مشکل درحرکت بازوهاو یامشکل در تکلمپی برده و با انتقال سریع مصدوم به مراکزدرمانی از مرگ مصدوم جلوگیری کنند از عموم مردم خواسته شد که این سه پرسش را بهخاطر سپرده و در موقع لزوم از آن استفاده نمایند.

لطفا این مطلب را برای تمام دوستان و اطرافیان خود بفرستید. شایدبا این کار بتوانید از مرگ یکی از دوستان یا اطرافیان خود جلوگیری کرده و زندگی ویرا نجات دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد